Lepiej zapobiegać niż leczyć

Chyba każdy wie, że lepiej działać prewencyjnie, niż ratować sytuację po fakcie. W teorii działania prewencyjne są prowadzone przez pracodawców na 3 poziomach.

Poziom 1. zapobiega pojawianiu się wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, ale te działania muszą być zapewnione, bo są regulowane przez prawo pracy.

Poziom 2. sprzyja tworzeniu zdrowego miejsca pracy przez zapobieganie dolegliwościom związanym z pracą, ale bez względu na to, czy są one określone przez prawo.

Poziom 3. to poziom najbardziej zaawansowany, bo dotyczy zapobiegania również problemom pozazawodowym i zapewnienia swoim pracownikom dobrego zdrowia psychicznego oraz fizycznego.

Pracodawcy coraz częściej inwestują w programy zmieniające styl życia pracowników, jak i pomoc w konkretnych problemach zdrowotnych. Pracodawcy traktują to jako inwestycję i kiedy pracownicy zmienią swoje zachowania na zdrowsze to mamy następujące korzyści:

  • zdrowsi pracownicy częściej pojawiają się w pracy
  • zdrowsi pracownicy rzadziej odchodzą z pracy
  • zdrowsi pracownicy osiągają lepsze wyniki
  • Polskie przedsiębiorstwa biorąc pod uwagę europejskie standardy, koncentrują swoją uwagę na pierwszym poziomie działań prewencyjnych, czyli udziału lekarzy medycyny pracy, ocena ryzyka zawodowego oraz okresowe badania lekarskie. Koncentrują również uwagę na dodatkowej opiece medycznej oraz kartach sportowych. Nadal mało pracodawców angażuje się w programy profilaktyki pozwalającej rzucić palenie, albo odejść od innego nałogu. Wciąż małą popularnością cieszy się wsparcie dla pracowników, którzy mają poważne problemy ze zdrowiem i przebywają na długotrwałych zwolnieniach lekarskich lub programy radzenia sobie ze stresem.

    Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że to działania u podstaw mogą przynieść najbardziej korzystne efekty. Działania wspierające dobre postawy i nawyki wśród pracowników:

    1. obniżają koszty absencji
    2. zwiększają wydajności pracowników
    3. budują pozytywne relacje społeczne i morale pracowników
    4. stanowią dodatek do wynagrodzenia jako rodzaj benefitu
    5. umożliwiają dbanie o dobry wizerunek firmy w ramach działań PRowych i Employer Brandingowych

    Badania prowadzone w UK wskazują, że szczególnie teraz, kiedy trudno o pozyskanie i pozostawienie zaangażowanego pracownika w firmie, organizacje powinny koncentrować się na promocji zdrowia i dobrego samopoczucia ich pracowników. Takie działania pomagają ograniczyć L4 oraz pomagają pracownikom poradzić sobie z problemami ze zdrowiem, zanim to stanie się powodem długotrwałego zwolnienia. Warto podkreślić, że w badaniu tym wykazano, że te organizacje, które dbały o promocję zdrowia i zarządzały w ten sposób problemem absencji częściej osiągały swoje cele absencyjne niż pozostałe.

    Podsumowując inwestycja w zdrowie pracownika jest opłacalna. Zdrowy pracownik nie tylko pozwoli nam zmniejszyć absencję, ale też pozytywnie wpływa na inne aspekty funkcjonowania organizacji.

    SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI, ABY WYBRAĆ OFERTĘ SKROJONĄ NA MIARĘ


    Telefon: 720 773 530
    E-mail: biuro@absence.pl


    facebook-logo